مالتی مدیا

Description

چند رسانه ای یا مولتی مدیا (Multimedia) و به عبارت دیگر “مالتی مدیا”، محتوایی است که از ترکیب اشکال گوناگون محتوا، نظیر متن، صوت، تصاویر، تصاویر متحرک، ویدئو و محتوای تعاملی استفاده میکند. مفهوم چند رسانه ای با رسانه که میتواند یک متن نمایش داده شده در رایانه های ابتدایی یا اشکال سنتی چاپ شده یا مواد ساخته شده با دست باشد، متمایز است.

چند رسانه ای قادر است ضبط، پخش یا نمایش داده شود، با دستگاه های پردازش محتوای اطلاعات همچون دستگاه های کامپیوتری و الکترونیکی، تعامل داشته یا به آنها دسترسی داشته باشد، همچنین میتواند بخشی از یک اجرای زنده نیز محسوب شود. دستگاههای چند رسانه ای به سیستمهای رسانه ای الکترونیکی اطلاق میشوند که به منظور ذخیره و تجربه کردن محتوای چند رسانه ای مورد استفاده قرار میگیرند. مفهوم چند رسانه ای، متفاوت از ترکیب چند رسانه در هنرهای زیبا می باشد؛ بطور مثال، بدلیل داشتن صدا، طیف وسیعتری دارد.

مالتی مدیا چیست و چه کاربردی در تولید محتوا دارد؟

تقریبا این روزها همه دوست دارند تا به صورتی کسب و کار خود را وارد دنیای اینترنت بکنند. در حقیقت رمز موفقیت در دنیای امروز، ورود به دنیای تجارت الکترونیک است. به همین دلیل استفاده از وب سایت ها افزایش چشمگیری داشته است. اما تنها داشتن یک سایت کافی نیست چرا که باید از المان های مختلف جهت بهبود کارایی آن نیز استفاده کنید. یکی از مهم ترین این المان ها، محتوا است. به عبارتی مهم ترین دارایی سایت شما که کاربران به سمت سایتتان جذب می کند، محتوای شماست. اما برای جذاب شدن محتوا و کاربردی بودن آن باید چه کارهایی انجام داد؟ استفاده از مالتی مدیا یکی از مهم ترین روش ها در طراحی سایت و تولید محتوا است. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم مالتی مدیا چیست و چه کاربردی در تولید محتوا دارد؟ .

Picture1 5

مالتی مدیا چیست؟

هر واژه ای خاستگاهی دارد و مالتی مدیا نیز از این امر مستثنی نیست. به عبارتی این یک لغت نو و تازه است. پیش از ظهور ویندوز ۹۵ خبری از این واژه در دایره لغات افراد وجود نداشت. اما با عرضه این نسخه ویندوز و پیشرفت های روز افزون تکنولوژی، مالتی مدیا شکل و معنای واقعی خود را به دست آورد. این واژه در لغت فارسی به معنای «چند رسانه ای» می باشد. با این حال شاید نتوان چندان معنای دقیقی را از آن استنباط کرد. در مفهوم رایانه ای، این واژه یعنی استفاده از عناصر صوتی و تصویری (به صورت ثابت یا متحرک) به منظور انتقال پیام و هدفی خاص.

به عنوان مثال تصاویری که شما به صورت ساده یا اینفوگراف در محتوای خود قرار می دهید به نوعی یک مالتی مدیا است. این تصویر در راستای ایجاد و ابلاغ پیام به مخاطب شما می باشد. ساخت ویدیوهای مرتبط با کسب و کار شما یا موشن گرافی های توضیحی نیز مالتی مدیا به حساب می آید. با این روش شما به صورت ویدیویی بخشی از کسب و کار خود را معرفی می کنید. حتی استفاده از فایل های صوتی نیز در این دسته قرار می گیرد. پادکستی درباره محیط شغل شما یا موسیقی خاص در یک صفحه مشخص. همه و همه این المان ها از زیرمجموعه های مالتی مدیا هستند که در تولید محتوا و طراحی سایت بسیار کارآمد می باشند.

مشخصه های اصلی چند رسانه ای

نمایش چند رسانه ای میتواند توسط یک فرد بر روی صحنه مشاهده شده، منتقل شده یا بصورت محلی با یک دستگاه پخش رسانه ای پخش شود. داده پراکنی میتواند شامل یک اجرای چند رسانه ای ضبط شده یا زنده باشد. داده پراکنی و ضبط میتوانند بصورت فناوری رسانه ای الکترونیکی آنالوگ یا دیجیتال باشند. چند رسانه ای آنلاین دیجیتال میتواند دانلود شده و یا بطور همزمان پخش شود. پخش چند رسانه ای میتواند بصورت زنده و یا بر حسب تقاضا انجام شود.

بازیهای و شبیه سازیهای چند رسانه ای میتوانند در یک محیط فیزیکی با جلوه های ویژه، با چندین کاربر در یک شبکه آنلاین یا بطور محلی با یک کامپیوتر آفلاین، سیستم بازی یا شبیه ساز به کار گرفته شوند.

اشکال مختلف چندرسانه ایهای فنی یا دیجیتالی میتوانند به منظور ارتقاء تجربه کاربران مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان مثال در راستای تسهیل و تسریع انتقال اطلاعات. یا در سرگرمی و هنر، به منظور بهبود تجربه روزمره کاربران.

با ترکیب چندین شکل از محتوای رسانه ای میتوان به سطوح پیشرفته تعاملی دست یافت. چندرسانه ای آنلاین که به صورت فزاینده ای، شیء گرا و داده محور شده است امکان ایجاد نوآوری با مشارکت کاربر نهایی و شخصی سازی اشکال مختلف محتوا را فراهم می سازد. اشکال متعدد محتوا و مفاهیم بر روی وب سایتها همچون گالریهای عکس حاوی تصویر و متن که توسط کاربران به روز رسانی می شوند، نمونه هایی از این دست هستند. همچنین شبیه سازیهایی که دارای رخدادها، تصاویر، انیمیشن ها یا ویدئوهای قابل اصلاح بوده و امکان تغییر “تجریه” چند رسانه ای را بدون نیاز به برنامه نویسی مجدد فراهم میسازند. علاوه بر دیدن و شنیدن، تکنولوژی لمسی امکان حس کردن اشیاء مجازی را میسر میکند. فناوری در حال ظهور که در بردارنده تصوراتی از مزه و بو است نیز می تواند تجربه چند رسانه ای را ارتقاء دهد.

Multimedia1

کاربرد مالتی مدیا در تولید محتوا

بدون هیچ شکی محتوای وب سایت شما مهم ترین دارایی و ارزشمندترین آن ها است. کاربران به دلیل دیدن یا مطالعه همین محتوا به وب سایت شما سر می زنند. همین محتوا است که می تواند شما را در صفحات برتر گوگل قرار دهد و به تقویت سئو شما کمک کند. در حقیقت تولید محتوا مهم ترین ابزار شما برای بهبود سئو می باشد. اما چه کاری انجام دهیم تا محتوای ما جذاب و گیرا باشد و مخاطب را به سمت سایت ما بکشاند؟ همانطور که می دانید، منحصر به فرد بودن یک محتوا و کپی نبودن آن یکی از اصلی ترین عوامل است که لازمه کار است اما به تنهایی کافی نیست. استفاده تنها از متون باعث خستگی و دلزدگی کاربران می شود و بسیاری مطالب را به سادگی رها می کنند.

اما چاره کار چیست؟ اضافه کردن المان های مختلف مالتی مدیا یا چند رسانه ای می تواند جذابیت زیادی به محتوای شما ببخشد. کاربران رغبت بیشتری دارند تا به سایت شما سر بزنند و از مطالب شما بهره ببرند. چرا که علاوه بر کسب اطلاعات، می توانند از نظر بصری نیز لذت ببرند. همچنین استفاده از المان های چند رسانه ای در یک محتوا یا صفحه به خصوصی باعث می شود ربات های خزنده گوگل بیشتر و بهتر بر روی مطالب سایت شما زوم کنند. در واقع گوگل صفحه و محتوای مد نظر را یک محتوای مفید برای کاربران در نظر می گیرد. چرا که عناصر مختلف تصویری و صوتی در آن قرار دارد.

Reviews (0)

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “مالتی مدیا”

Your email address will not be published. Required fields are marked *

محصولات مرتبط