طراحی صفحات وب بعنوان یکی از عوامل کلیدی برای پذیرش کسب و کارها در دنیای فعلی و همچنین تجارت الکترونیکی می باشد. هر سایت احتیاج به پشتیبانی و به روز رسانی دارد که NewNet طراح حرفه ای سایت و پشتیبان 24 ساعته سایت شما می باشد.
در مجموعه NewNet طراحی سایت تخصصی و یا ارتقاء آن، برطرف کردن ایرادها به همراه طراحی و بارگذاری محتوا، هاست و دامین اختصاصی تحت مالکیت شما، سرویس های دوره ای منظم به همراه آموزش کامل انجام می پذیرد.
تاریخچه سایت چیست؟
یک وب سایت مجموعهای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس قابل دسترسی هستند؛ صفحاتی که شامل متن، تصویر، قالبهای مختلف و… میشوند. در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد. او که با نام TimBL نیز شناخته میشود، مخترع World Wide Web یا شبکه جهانگستر است. نرمافزاری که به کاربران اجازه میدهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. این پروفسور دانشگاه امآیتی در سال ۱۹۹۱ اولین سایت تاریخ را در آزمایشگاههای بنیاد علمی Cern رونمایی کرد. اولین سایتها با کدهای ساده HTML نوشته میشدند.
انواع سایتهای اینترنتی
از دیدگاه فنی، سایتها به انواعی مثل استاتیک، داینامیک و… تقسیم میشوند.
سایتهای استاتیک
سایت استاتیک یا ایستا به سایتی گفته میشود که قابلیت تغییر یا آپدیت شدن ندارد .این سایتها با دو روش HTML و فولفلش نوشته میشوند.
سایتهای داینامیک
سایت داینامیک یا پویا به سایتی گفته میشود که انعطافپذیر باشد و امکان ویرایش را در اختیار مدیران قرار دهد. این سایتها با سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی میشوند. سایتهای داینامیک، یا مبتنی بر برنامه نویسی طراحی میشوند یا به صورت فلش داینامیک. سایتهای فلش داینامیک در بستر ادوب فلش نمایش داده میشوند و به همین دلیل سنگین هستند. سایتهای سنگین دیر بارگذاری میشوند و در موتورهای جست و جو رتبههای پایینتری دارند. این سایتها هر چند که حوصله آدم را سر میبرند، زیبا و جذابند و برای کاتالوگهای معرفی محصول یا محتوای هنری مناسب هستند.
الف) طراحی سایت:
طراحی و ساخت سایت امروزه یکی از محبوب ترین مهارت هایی بشمار می رود که توانسته است افراد بیشماری را به خود علاقه مند کند. Python, Java, JavaScript, C++/C, MATLAB, PHP زبان های برنامه نویسی هستند که هر کدام قابلیت و کاربرد مختص به خود دارند.
برای راه اندازی یک سایت از کجا شروع کنیم؟
برای راهاندازی سایت باید سه مرحله را طی کنید: طراحی سایت، خرید دامین و اجاره سرور. مرحله اول طراحی سایت می باشد. ریزهکاریهای زیادی در این زمینه وجود دارد و بهتر است توسط افراد باتجربه انجام شود .مرحله بعد خرید دامین می باشد که بایستی از شرکت های معتبر که توانایی پاسخگویی و تمدید را داشته باشند استفاده نمود. اجاره سرور آخرین مرحله راهاندازی سایت است. منظور از سرور، کامپیوتری است که سایت شما روی آن نصب میشود.
نکات مهم درمورد راه اندازی سایت:
- قبل از اقدام به راهاندازی سایت، کمی در این زمینه تحقیق کنید. روشها و ابزارهای مختلف را بشناسید تا بتوانید از خطاهای احتمالی پیشگیری کنید.
- تبلیغات فراوانی در زمینه طراحی سایت وجود دارد. از خدمات شرکتهای معتبر استفاده کنید و قبل از عقد قرارداد نمونه کارها و سابقه شرکت را بررسی کنید.
- از تیم طراحی بخواهید که دامین را به نام شخص شما یا شرکتتان ثبت کنند.
- فریب قیمتهای خیلی پایین را نخورید زیرا ممکن است کار بیکیفیتی تحویل بگیرید. قیمتهای بسیار بالا نیز منطقی نیستند و لزوماً به کیفیت عالی منجر نمیشوند. قیمتهای رایج را میتوانید با بررسی و تحقیق شناسایی کنید.
- پس از طراحی سایت، باید تبلیغات را شروع کنید. سایتی که کسی آن را نبیند، به چه درد میخورد!؟
در این مطلب به بررسی مفهوم سایت یا وبسایت پرداختیم و تاریخچه، انواع و بخشهای آن را بررسی کردیم. حالا با توجه به مطالبی که گفته شد میتوانید تصمیم بگیرید که برای کسب و کار شما بهترین نوع سایت چیست و برای راهاندازی آن باید از کجا شروع کنید. فراموش نکنید که سایت معرف شما است و اگر طراحی مناسبی نداشته باشد و تجربه خوبی برای بازدیدکنندگان رقم نزند، به ضررتان عمل خواهد کرد.
HTML چیست و چه کاربردی دارد؟
HTMLیا Hyper Text Markup Language به معنای زبان نشانه گذاری فوق متن می باشد HTML .زبان استاندارد طراحی وب سایت است و تمامی کدهای صفحه اعم از طرف مشتری و طرف سرور در نهايت به تگ HTML در طراحی سایت تبديل شده و توسط مرورگر نمايش داده می شوند. در زبان برنامه نویسی HTML قسمتهای مختلف توسط اجزايی به نام تگ از یکدیگر جدا می شوند، که هرکدام دارای خواص و کاربرد مربوط به خود می باشد. اين تگها به مرورگر اعلام می نمایند که هر قسمت از صفحه چه نوع عنصری است و بايد به چه صورت نمايش داده شود.
CSS چیست و چه کاربردی دارد؟
طراحی سایت با CSS یا Cascade Style Sheets زبان برنامه نویسی می باشد که W3C یا کنسرسیوم بین المللی شبکه جهانی وب سایت برای حل مشکلات به وجود آمده طی مدت زمان استفاده از HTML تشکیل شده است، پیشنهاد داده است. این زبان برنامه نویسی عملاً مکملی برای زبان HTML به حساب می آید و برای پرکردن نقاط ضعف و خلاء در تلاش میباشد. استفاده از کدهای CSS موجب تمیز و مرتب شدن کدهای برنامه نویسی تان خواهد شد. همچنین دید شما را به طراحی بیشتر معطوف می سازد .
PHP چیست و چه کاربردی دارد؟
PHP یا PHyper text Preprocessor یک زبان قدرتمند برای ساخت سایت های داینامیک و پویا محسوب می شود. یک زبان سمت سرور که اسکریپتهای آن بر روی سرور اجرا می گردد. با به کارگیری زبانphp ، میتوان پورتالها و سایت های بزرگ سازمانی را با قدرت، برنامه نویسی و طراحی نمود.
ریتارگتینگ
ریتارگتینگ به شما امکان می دهد افرادی را که به طور مستقیم به سایت شما مراجعه کرده اند ولی اقدام به خریدی نکرده اند، دوباره به سایت خود بازگردانید. تحقیقات نشان داده است تنها یک درصد از افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند، در اولین ورود، به مشتری شما تبدیل می شوند. به کمک ریتارگتینگ می توانید 99 درصد باقی را به سایت خود برگردانید.
رعایت نکات مهم به هنگام طراحی سایت
-
دکمه فراخوان
یکی از مهمترین روشهای افزایش نرخ تبدیل طراحی مناسب، دکمه فراخوان است در واقع بدون دکمه فراخوان تاثیر اصلی طراحی سایت را از دست می دهید. از جمله گزینه هایی که از بازدیدکنندگان وبسایت فراخوان به عمل می آید عبارتند از: مشترک شدن در خبرنامه ها، ارتباط با ما و همین حالا خرید کنید می باشند. طراحی وب سایت شما می بایست به وضوح همان چیزی را انتقال دهد که در آن فعالیت دارید و همچنین کاربران را به سمت هدف و صفحه مورد نظرشان به خوبی هدایت کنید. به این ترتیب شما کاربر را تبدیل به مشتری واقعی می کنید.
-
رعایت سادگی
گاهی طراحی شلوغ وب سایت باعث مرگ آن می شود. طراحی بیش از حد و شلوغ میتواند شامل استفاده از پلاگینها و ابزارهای متعدد، متن های زیاد و همچنین توضیحات مبهم و سردرگم کننده درخصوص فعالیت وب سایت شما باشد. علاوه بر این طراحی شلوغ وب سایت موجب کاهش سرعت لود صفحات می شود که افزایش نرخ خروج را به دنبال دارد. پس به این ترتیب با حفظ کیفیت مطالب طراحی و نوشتار سایت را ساده و گیرا انجام دهید به طوری کاربر مستقیماً به هدف مورد نظرش برسد. همچنین از استفاده ی اصطلاحات اختصاصی خودداری کنید.
-
طراحی دکمه ها
قانونی وجود ندارد که الزاماً دکمه های طراحی سایت خود را در کدام قسمت قرار دهید اما اگر چند طراحی سایت گوناگون را با یکدیگر مقایسه کنید می بینید که برخی از گزینه ها جایگاه ثابتی دارند برای مثال کاربر پس از ورود به وب سایت برای استفاده از منو به قسمت بالا و یا سمت چپ مراجعه می کند این عمل به طور ناخودآگاه است و در صورت عدم وجود نوار منو در این قسمتها سایت را ترک می کند. در ادامه چند دکمه ثابت و عملکرد آنها را بیان می کنیم. دکمه های ثبت نام و لاگین در قسمت بالای سمت راست قرار دارند.
لوگوی وب سایت می بایست قابل کلیک باشد بطوری که کاربر پس از کلیک روی آن به صفحه اصلی منتقل شود همچنین لوگو معمولاً در سمت چپ و یا وسط هدر قرار می گیرد. دکمه ی فراخوان باید در بالای صفحه باشد و در حالت ایده آل پس از ورود به صفحه قابل مشاهده باشند اطمینان حاصل کنید که قسمت فراخوان به وضوح قابل کلیک است.
:هزینه
هزینه طراحی سایت
هزینه طراحی سایت بستگی به سناریو ارائه شده توسط مشتری ، تعداد صفحات و… دارد.
هزینه هاست
این هزینه به صورت دوره ای {سه ماهه، شش ماهه، سالانه} است و قیمت آن هم بسته به نوع هاست و امکاناتی که دارد می توانند متغیر باشد
هزینه دامنه وب سایت
به طور خلاصه دامنه همان آدرس وب سایتی است که پس www به کار می رود و این هزینه هم مانند هاست به صورت دوره ای {سه ماهه، شش ماهه، سالانه} است که این هزینه زیاد نمی باشد.
ب) پشتیبانی سایت:
پشتیبانی سایت چیست؟ و وظایف ادمین سایت چیست؟
پشتیبانی سایت شامل دو بخش، پشتیبانی فنی و پشتیبانی محتوایی است. اعمالی که برای محافظت و بقای سایت انجام می شوند نیز، شامل پشتیبانی سایت می باشد. وظایف تیم پشتیبانی وب سایت برای هر نوع سایتی متفاوت و الزامی است. خوب است بدانید که امروزه اهمیت پشتیبانی سایت، بسیار بیشتر از طراحی سایت است.
طراحی و ایجاد یک وب سایت تنها یک قدم در جهت توسعه کسب و کار می باشد. پشتیبانی سایت باید براساس استانداردها و الگوریتم های گوگل صورت گیرد؛ یکی از اصلی ترین وظایف تیم پشتیبانی وب سایت، داشتن دانشی به روز شده، تلاش و زمان زیاد می باشد.
1ـ پشتیبانی (Support) چیست؟
پس از دریافت سفارش از سوی کاربر، خدمات و وظایف تیم پشتیبانی وب سایت آغاز می شود. با بیان ساده تر، به مجموعهای از خدمات که توسط شرکتها به کاربران ارائه می شود، وظایف تیم پشتیبانی وبسایت گفته می شود. معمولاً پشتیبانی از طریق ایمیل، تیکت و شبکه های اجتماعی به واسطه نرمافزار یا وب سایت، ارائه می گردد. امروزه بسیاری از شرکتها از” پشتیبانی فنی” برای رفع مشکلات احتمالی درون سازمانی خود استفاده می کنند و اینترنت به عنوان منبع خوبی برای این پشتیبانیها می باشد.
2ـ وظایف تیم پشتیبانی وب سایت چیست؟
از وظایف تیم پشتیبانی وب سایت میتوان به انجام بروز رسانیها، رفع مشکلات، حفظ و نگهداری از سایت اشاره کرد. وظایف ادمین سایت شامل مجموعه های خدمات مانند: کارهای روزمره سایت، کارهای فنی سایت، انجام بروزرسانی ها، رفع مشکلات، حفظ و نگهداری از سایت در برابر ویروس و هکرها، انجام تغییرات و اصلاحات در سایت و… می باشد. با توجه به الگوریتم های گوگل که هر۲ ماه تغییراتی را در آن ایجاد می کند، روند بروزرسانی و رفع مشکل سایت نیز باید بروزرسانی شود، تا از رقبای کسب وکار خود عقب نمانید.
تمامی وب سایت ها چه استاتیک و چه داینامیک نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.
دامنه خدمات و وظایف ادمین سایت عبارتند از:
1ـ پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات 2ـ نگهداری هاست و برنامه های نظارتی و ارتقاء آنها 3ـ پیگیری عملکرد سایت و سئو 4ـ نظارت بر بروز رسانی محتوا 5ـ بروز رسانی های پنل ها، پلاگین ها و افزونه ها 6ـ بروز رسانی ایمن وب سایت 7ـ پشتیبانی موارد خاص و اضطراری امنیت وب سایت (هک شدن، اسپم ها و حمله هکرها و…)
3ـ انواع وظایف ادمین سایت چیست:
- پشتیبانی محتوایی وب سایت
- پشتیبانی فنی وب سایت
پشتیبانی فنی سایت: رفع مشکلات، بروزسانی فنی و امنیتی وب سایت در دسته پشتیبانی فنی سایت قرار می گیرند.
پشتیبانی محتوایی سایت: ایجاد مطالب و مقالات جدید، بروز رسانی مطالب قبلی و… نیز در دسته پشتیبانی محتوایی سایت قرار می گیرند. هر سایتی نیازمند یک تیم تولید محتوا قدرتمند است.
4ـ پشتیبانی وب سایت توسط چه افرادی انجام می شود؟
- تیم پشتیبانی وب سایت
- مدیر وب سایت
تیم پشتیبانی وب سایت
در این حالت همان طور که از نامش مشخص است، یک تیم پشتیبانی یا شخص پشتیبان، به بروز رسانی و پشتیبانی های لازم می پردازد. تیم پشتیبانی و یا فرد پشتیبان، صد درصد دوره های لازم و تجریبات لازم در این زمینه را بدست آورده است و توانایی رفع مشکلات و ارائه آموزش در سریعترین زمان ممکن را دارد. در این شیوه با توجه به این که برای رفع مشکلات زمان کمتری صرف خواهد شد، مطمئناً مزایای بیشتری نسبت به پشتیبانی توسط مدیر وب سایت دارد و از نظر اقتصادی نیز هزینه های صرف شده با این شرایط توجیه کننده خواهد بود.
5ـ دو حالت کلی پشتیبانی وب سایت چیست؟
- پشتیبانی حضوری
- پشتیبانی غیر حضوری (مجازی)
پشتیبانی حضوری: پشتیبانی به سبک حضوری خیلی در ایران جا نیافتاده است و افراد خیلی کمی هستند که چنین خدماتی را ارائه می دهند.
پشتیبانی غیر حضوری :پشتیبانی غیرحضوری، مجازی و یا راه دور، رایج ترین حالت پشتیبانی در فضای مجازی می باشد. که به حالت های مختلفی مانند پشتیبانی از طریق نرم افزارهای گفتگوی آنلاین (تلگرام و…)، تماس تلفنی و یا به صورت مکاتبه ای از طریق نامه، ایمیل، پیامک و تیکت صورت می گیرد.
6ـ نتیجه یک پشتیبانی خوب و قدرتمند
یک پشتیبانی خوب باعث جذب مشتریان جدید می شود. همچنین باعث حفظ مشتریان فعلی می شود. یک وب سایت باید مشتری محور باشد و محتوای وب سایت، بطور مرتب به روز شود و کانالهای ارتباطی با مشتری به درستی کار کنند. این موارد شامل فرمهای تماس، آدرس و محصولات و خدمات و لیست قیمتها می باشند.